måndag 5 december 2011

En tysk statsman - Helmut Schmidt

Igår höll Helmut Schmidt, tysk fd förbundskansler, ett inledningstal på socialdemokraternas partidagar i Berlin. Av en slump blev jag först stående framför TVn och lyssnade och efter en stund satte jag mig, kunde inte gå därifrån. Helmut Schmidt föddes 1919 och är med andra ord 92 år i år. Han satt i sin rullstol, denna gång utan att kedjeröka, och höll ett brandtal till Europas och Eurons försvar.
Han har egna minnen från Hitlers maktövertagande 1933, som 14-åring. Han var hemvärnssoldat vid luftvärnet under Andra världskriget och har förstås ännu starkare minnen från krigsslutet 1945.
För honom är den europeiska tanken fortfarande ett projekt för att skapa fred och frihet i Europa. Han manade till eftertanke och varnade för tyska ekonomiska översittartendenser som kommit fram i Greklandskrisens spår, med tydlig adress till den konservative fraktionschefen Kauders uttalande att det nu återigen talas tyska i Europa. Schmidt är den siste statsmannen i Tyskland som kan tala utifrån egna erfarenheter av den tyska 1900-talshistoriens mörkaste tid.
Jag kan inte minnas att jag någonsin hört en 92-åring tala med sådan auktoritet och skärpa. Han är ett fenomen.
Själv hade jag förmånen att intervjua honom på hans kontor på Die Zeit i Hamburg sommaren 1997 och samtalet behövde inte redigeras med ett enda ord. Han pratade i tryckfärdiga meningar direkt, knivskarpt. Har aldrig varit med om något liknande och intervjun trycktes sedan i Ord & Bild.
Två saker minns jag särskilt; Jag frågade om han tror att Sverige kommer att ansluta sig till Eurosamarbetet? Han log snett och sade att Sverige kommer att ansluta sig när man ser att det fungerar -kan dröja med andra ord....
Det andra var när jag tog fram min flaska Flaggpunsch som jag överlämnade efter intervjun. Det var enda gången han brast ut i skratt under en och en halv timme. Den hamnade genast i fönstret bredvid en flaska whisky och en flaska Aalborgs akvavit.
För den specialintresserade kan jag verkligen rekommendera hans självbiografi i tre delar. Det är centraleuropeisk historia kondenserad till ett sällan redovisat insiderperspektiv.