fredag 20 maj 2011

Äntligen ny moské i Göteborg

Äntligen är det dags att inviga den nya moskén vid Ramberget!
Om Göteborg ska kunna vara en globaliserad, internationell och öppen stad måste det finnas en grundläggande infrastruktur för alla göteborgare som tillgodoser deras behov. Detta är den nyaste, men inte första moskén här i staden. Jag minns mitt första studiebesök i Högsbo-moskén någon gång i kanske åttonde klass i mitten av 70-talet. Det värdiga och ombonade lugnet gjorde djupt intryck på mig. De lågmälda personer som berättade om verksamheten var vänliga, pedagogiska och vi fick ställa frågor - minns inte längre om vad. Men det positiva mötet har jag burit med mig sedan skolåldern och präglat min syn på moskéer, tror jag. Våra omtänksamma lärare tog dessutom med oss till Göteborgs nu över 150-åriga synagoga och ett antal frikyrkoförsamlingar. Det är ett sätt att öppna världen för barn och unga.
Ikväll är det en gatufest som firar den förestående invigningen imorgon. Det blir lite av allt möjligt, artister, samtal, möten. Själv har jag svårt att hinna till själva invigningen, eftersom vi klockan 16 delar ut Göteborgs stads kultursipendier, men kommer lite senare.
Detta är ett steg på vägen mot en global stad, med lokalkänsla, för att citera en av medieproducenterna i staden. Kom dit!