lördag 7 november 2009

Adams and Eve

Idag öppnar utställningen av årets Hasselbladspristagare Robert Adams på Hasselblad Center i Göteborgs konstmuseum. Den motivkrets som ställs ut i Göteborg är representativ för Adams fotokonst. I över fyrtio år har han tagit rena och sparsmakade naturbilder från huvudsakligen amerikanska prärie och ödemarker, men samtidigt också dokumenterat förändringar som berott på mänskliga ingrepp. Det är ganska tidigt att redan i slutet av sextiotalet arbeta med denna tematik. Miljörörelsen formade sig huvudsakligen under sjuttiotalet men det kanske är ett av många verkliga konstnärers särdrag, att känna av och gestalta det som ännu inte blivit till.
Varje gång jag ser en rakt igenom svartvit fotoutställning övermannas jag av kraften i kontrasterna och alla nyanser av grått. När jag för ett tiotal år sedan bodde i Bohuslän och var ute på sjön ända in i december på ledig tid insåg jag att de gråa färgskalorna sannolikt är de mest nyanserade och subtila av alla. Därför blir jag inte heller förvånad över min reaktion när jag uppskattar Adams strandbilder från "Northwest" allra mest. Där finns en ursprunglighet och nakenhet i det vita skummets rörelser in över den våta sanden som gör att man nästan kan se Adam och Eva resa sig upp ur dyningen och långsamt vandra in mot land.