onsdag 10 april 2013

"Och däremellan lever vi" - en teaterproduktion på Frilagret - ungdomens kulturhus i Göteborg

Hur det är att vara tonåring idag blir det allt svårare för mig att få reda på, nu när dottern passerat de tjugo med god marginal och jag själv inte dagligen arbetar med ungdomar längre.
Så det var med stor nyfikenhet jag bänkade mig i blackboxen på Frilgaret i Lagerhuset för att se genrepet av "Och däremellan lever vi". En föreställning av den fria teatergruppen "Scenariot" som skrivit texter och genomför hela produktionen själva.
Det var en mycket charmerande och tänkvärd föreställning, som sätter fram en lång rad av livsfrågor som ungdomar både förr, men i ännu högre grad nu kan tänkas ställa sig och fundera över.
Det handlar om vänskaper, utanförskap, kompistryck, sexuella debuter och sökande efter identiteter, sexuella och andra.
En nyaktuell fråga som de gymnasister jag hade på nittiotalet inte behövde ta ställning till var det lite gråtrista vardagslivet och det väldigt häftiga Facebook-presentationerna som ganska många tydligen håller på med, där det egna livet kanske hamnar lite på mellanhand till förmån för ett cyberliv som egentligen bygger på det stoff som drömmar vävs av.
Det var en mycket minnesvärd timme och jag hoppas att de får möjlighet att komma ut på skolorna. Helt säkert är det fler än de här synnerligen begåvade ungdomar som går omkring och tänker på dessa och närliggande frågor. Och skådespeleriet är av häpnadsväckande hög klass. Några, om inte alla skådisarna, kommer vi säkert att se på andra och större scener i framtiden.