tisdag 23 april 2013

I Wandered Lonely as a Cloud - Molnbankar och sociala medier i Expressen - Linked In and Out

I en tänkvärd artikel i på kultursidan i dagens Expressen skriver Rasmus Fleischer om hur de digitala arkiven i sociala medier håller på att ta över våra liv. Digitala moln svävar över nätet med info om allt och alla. Jag tror inte ens att Manuel Castells i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig hur "nätverkssamhället" skulle breda ut sig när han skrev böckerna om det för något tiotal år sedan.
Det var bara början.
Jag inser att detta är den nya sköna världen och har inga synpunkter på hur andra gör för att navigera i cyberspace, med eller utan den GPS som förr i tiden kallades gott omdöme. För egen del har jag dock bestämt mig för att denna blogg är den enda form av sociala medier som jag ägnar mig åt.
Jag får av och till invitationer till ett nätverk som jag inte känner till som heter Linked in, och möjligen har jag någon gång tryckt på fel knapp och därmed uppfattas som associerad. Men jag betraktar mig inte som medlem där och när jag raderar förfrågningar om att bli kompis med någon på Linked in ska det inte uppfattas personligt. Jag vill bara helt enkelt inte vara med.
Detsamma gäller för övrigt Facebook, som jag ibland får ampra invitationer till. Den som vill kan gärna delta, alla mina närmaste är medlemmar, men för egen del är jag inte intresserad. Jag inser att det är ett utmärkt sätt att få info om saker som man kanske behöver, men mitt huvudproblem är inte att jag har för LITE tillgång till INFO, utan snarare för MYCKET av det.
Så för egen del väljer jag att gå i ett kloster gentemot sociala medier och har ett litet fönster i tornrummet varifrån jag kan titta på avstånd ut i dalen, nämligen den här bloggen.
Om mitt namn dyker upp i något socialt mediesammanhang är det antingen min namne i en annan mellansvensk stad, eller så är det en fejk.
I is another, som Dylan skrev när han travesterade på Rimbaud:  Je suis un autre.