onsdag 6 maj 2009

De nios pris

I DN läser jag att Steve Sem-Sandberg fått "De nios pris" 2009. Mer än välförtjänt skulle man kunna säga! Steve Sem-Sandberg är en författtare som i mina ögon går från klarhet till klarhet
och vars böcker har skapat nya livsvärldar med alldeles egna rum. En annan svensk författare som också tagit sig an dokumentärromanen och den "realistiska" romanen på ett liknande vis är Ola Larsmo och tillsammans utgör de en egen fåra i den svenska litteraturen.
Mina favoriter bland Sem-Sandbergs romaner är inte oväntat de som utspelar sig i Tyskland, Theres, Allt förgängligt är bara en bild och inte minst Ravensbrück. I DN står det att en ny roman om ghettot i Lodz är att vänta i september. Den ser jag verkligen fram emot att läsa. Steve Sem-Sandberg är också en kulturjournalist med hög integritet, beläsenhet och ett knivskarpt omdöme, och vars åsikter jag möjligen inte alltid delar, men alltid respekterar. Det gläder mig att han får årets pris från De nio!