måndag 20 februari 2012

Bibeln på Göteborgs Stadsteater - sett boken? 2

Konstaterar lite förläget att jag apostroferas i en samlingsartikel i GP om pressröster om Bibeln på Göteborgs Stadsteater. För egen del uppfattar jag inte mina blogginlägg som en pressröst eller att jag ägnar mig åt att skriva recensioner. Jag förmedlar mina spontana intryck i anslutning till föreställningar jag varit på, för mig själv, för att det är lättare att tänka när jag skriver, och därmed förstå vad jag precis varit med om, men också för att det är roligt att skriva.
Så därför avstår jag gärna från recensentens otacksamma lott att kritiskt värdera det jag sett utifrån ett schema som är särskilt tydligt vad gäller scenkonst. Det finns ett antal komponenter som behöver kommenteras, såsom rollbesättning, individuella insatser, regi, scenografi osv. Jag tar mig friheten att helt strunta i det och istället skriva om det som intresserar mig, som jag blivit hänförd av, eller som jag tycker om. Oftast är det innehållrelaterade frågor, ur ett litterärt perspektiv.
Sedan är det en annan sak att det också är intressant att läsa vad de professionella recensenterna tycker och även där kan jag ta mig friheter, som att kommentera eller polemisera.
Oavsett tycker jag att det ytterst är ett exempel på den yttrandefrihet som vi alla värdesätter och är beredda att försvara, både här i Sverige och utomlands.