måndag 27 december 2010

E-biblioteket vid Götaplatsen

Under teknikdagarna på Stadsbiblioteket för ett par veckor sedan var det möjligt för besökarna att prova ny teknik. Man kunde bl.a. låna och testa en Ipad för att se hur den tekniken fungerar.
Inför julledigheten lånade jag med mig en hem för att testa hur det är att läsa en bok på en pekskärm, men också för att pröva hur det går till när man lånar en E-bok. Hittills har jag hunnit läsa en bok som låg på Ipaden - Winnie-the-Pooh på engelska.
Förvånansvärt nog är det en mer taktil känsla än jag väntat mig. Ljudet när man vänder blad påminner om ett pappersljud, men ändå inte. För en obotlig bibliofil och litterturvetare som jag är det kanske så att hoppet någonstans är ute för att kunna byta medium helt och fullt. Men av praktiska skäl är det inte dumt att ha tillgång till Stadsbibliotekets E-bok-bestånd var man än befinner sig. När Ipadens teknik utvecklats lite bättre och det finns ett riktigt svenskt tangentbord och möjlighet att arbeta med officepaketet tror jag inte att jag kommer att behöva en bärbar dator längre. Men i dagsläget finns det begränsningar som känns i största laget för ett byte för gott. Nästa gång ska jag låna en E-bok och läsa den för att för att pröva hur det är.